Friday, 7 May 2010

Couscous med biff


I går disket min kjære opp med couscous til middag, eller couscsi som de sier i Tunisia :) Oppskriften er basert på svigermors oppskrift, men man kan selv endre grønnsaker og kjøtt/fisk etter eget ønske. Denne gangen ble det med storfekjøtt.

Couscous for 2 pers
2 mellomstore biffer
2 løk
6 båter hvitløk
2 tomater
2 poteter
2 gulrøtter
3 fulful (stor, grønn chilipaprika)
1/2 glass tomatpuré
Gresskar
Olivenolje
Bladpersille
1 ts Harissa eller Red Curry Paste
1/2 ts pepper
1 ts salt
1/2 ts cumin
1 ts arabisk mix (tabel+karwiya)
Couscous


Ha godt med olje i en stor gryte. Del kjøttet i store biter. Kutt løken og tomatene i båter. Finhakk hvitløken. Ha alt oppi gryten sammen med tomatpuréen og la det surre i 5 min. Spe på med noen dl vann og ha oppi potetene og gulrøttene kuttet i grove biter. La dette koke i ca 5 min. Ha i krydder og gresskar. Gresskaret må deles i store biter. La gryten koke godt i ca 45 min før du smaker til med Harissa og har i 1 stk fulful delt i 4 store biter. Mens dette småkoker kan du sette i gang med å lage couscous. Her er det bare å følge det som står på pakken med couscous. (Dette varierer litt fra merke til merke - vi pleier å dampe den i vannbad.)


Når couscous'en er ferdig fordeler du den i 2 dype tallerkener. Hell på litt av sausen fra gryten og la den trekke inn i couscous'en i noen minutter. Fyll på med saus, grønnsaker og kjøtt på toppen. Pynt med grovhakket bladpersille og 1 stk fritert fulful på toppen.

Serveringstips; skal man følge tradisjonen drikker man kefir/surmelk til måltidet.

1 comment:

  1. Takk for oppskriften! Må sikkert konferere litt nærmere med dere før jeg tør å lage det selv... Det smakte veldig godt da jeg spiste det hos dere sist :D Klem, Eva

    ReplyDelete