Sunday, 29 July 2012

Khobz Tabouna

I dag har jeg laget Khobz Tabouna.
Khobz Tabouna er et tradisjonelt ovnsbakt brød. Det er et flatt, pita-lignende brød som passer bra til blant annet gryter og salater. Jeg stekte brødene på to forskjellige måter. Det først stekte jeg litt i pannen før jeg satte det i ovnen i ca 15 min. Det andre brødet satte jeg direkte i ovnen hvor det stekte i ca 20 min. (Se an steketid mht tykkelse på brød, og type stekeovn. Min stekeovn er treig.)














Khobz Tabouna (5 brød)

7 1/2 dl sammalt hvetemel
1 ts sukker
1 ts salt
7 g tørrgjær
3 dl lunkent vann
1/2 ts paprikapulver
3/4 dl maismel
1 ss olje
1 egg, lettpisket
2 ss sesamfrø

Forvarm ovnen til 180 C.
Bland 1 1/2 dl mel, sukker, salt, tørrgjær og vann i en bolle. Settes varmt til deigen skummer.
Sikt resten av melet, paprika og maismel i en bolle, tilsett olje og rør inn gjærblandingen. Blandes til en fast deig. Kna deigen til den er glatt og sett den på et varmt og lunt sted i 20 minutter.

Del deigen i 5 like store deler. Rull dem til boller som kjevles flate. Legg dem på en smurt stekeplate og pensle dem med lettpisket egg og dryss på sesamfrø.

La det stå tildekket med et kjøkkenhåndkle til de hever seg. Stekes i 15-20 minutter.

Velbekommen og Lykke til!

2 comments:

  1. Det brødet så godt ut :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det beste brødet er det på toppen, det er bakt kun i ovnen og da hever det veldig fint :) Man kan smake til med anis o.l. i deigen, eller strø med solsikkefrø i stedet for sesamfrø :) Bare å prøve seg frem :)

      Delete