Thursday, 18 April 2013

Prosjekt "Kom i form"

Målet med treningen er å komme tilbake til den formen jeg var i før jeg ble gravid i 2009.

Jeg har tidligere trent aktivt innen svømming, fotball, kickboxing og styrke, men de siste 3 årene har det vært lite tid til trening. Pendling til/fra jobb tok mye av fritiden, og jeg ønsket å fokusere på mammarollen fremfor å trene.

Nå er hverdagen heldigvis en annen. Jeg begynner i ny jobb 2.mai, noe som betyr kortere vei til jobb. Som en bonus ligger det nye kontoret bare 25-30 meter fra Elixia! Så nå kan jeg begynne å trene rett før eller rett etter jobb :)
 

Jeg har nå opprettet "Treningsdagbok" og begynte med treningen i begynnelsen av denne måneden.
Månedens treningsprogram består av følgende:

 

Svømming
2 dager i uken er jeg med på morgensvømming. Da svømmer jeg 1000-1200m brystsvømming, alt etter hvor mange som svømmer og hvor god tid jeg har. Målet er å kunne øke distansen litt for hver gang, eventuelt gå over til å svømme crawl.





"Shape up - core"
1-2 dager i uken har jeg hjemmetrening uten utstyr.
Treningsprogrammet fant jeg på hjemmesiden til KK.
Jeg synes det tar litt lang tid å gå gjennom øvelsene, men det blir nok enklere jo flere ganger jeg har vært gjennom det. Det kjennes godt i muskulaturen dagen derpå, så det er jo lovende :)


 Jogging
Før snøen la seg i høst, jogget jeg ca 1 gang i uken, og da løp jeg 7.5km. I vinter ble det lite jogging, men jeg gikk noen turer til fots.
Nå som snøen endelig har smeltet bort fra veiene er det på tide å finne frem joggeskoene igjen. Jeg håper på å kunne starte med å jogge like langt som i høst, og jeg tror kondisen er med på det siden jeg er i gang med svømmingen - hvilket også er bra kondisjonstrening.

Boxing/Kickboxing
Jeg er så heldig å ha boksesekk lett tilgjengelig, så på kvelder hvor jeg har vært ute og løpt kan jeg avslutte treningsøkten med å "hamre løs" på sekken. Jeg fikk bokset litt i vinter, men det ble dårlig med spark på sekken. Satser på at etterhvert som formen går seg til, kan jeg kombinere med både slag og spark.





Første delmål i dette prosjektet er å komme seg inn i bunaden til 17.mai 2013!

Andre delmål: Mistbergløpet 1.juni 2013!!!

To be continued...

1 comment:

  1. Hm... trodde jeg hadde lagt inn en kommentar her, men den gikk kanskje ikke gjennom. :/ Skulle i alle fall si at du er flink og at du må huske at hvis du får trent lite ei uke, så er det bare å starte på ny frisk neste uke :)

    ReplyDelete